Cahaya Alam Community Forum
Selamat datang ke Cahaya Alam Komuniti Forum.
Sila daftar ( pendaftaran hanya ambil masa 1 min sahaja ):
1. username
2. email address
3. password

Cahaya Alam Community Forum


Cahaya Alam Community Forum
 
HomePortalCalendarFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Share | 
 

 Cahaya Alam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Admin
Admin


Posts : 16
Join date : 2010-03-17

PostSubject: Cahaya Alam   Thu Mar 18, 2010 1:46 pm

Cahaya Alam provides the 1st Linear Park in Shah Alam with the concept of preserving landscapes for the houseowners' pleasure.

The Linear Park comes with a children’s playground, and now parents can watch over their children in the comfort of their home.

Above and beyond, residents can also enjoy the pleasure of picnics and outdoor activities within close proximity to their homes. Besides outdoor activities, those looking for serenity may choose to go to the park to enjoy the lush green landscaped sceneries and nature, finding peace in nature or even a stroll in the park.
Back to top Go down
View user profile http://cahayaalam.forumotion.com
T-1000



Posts : 19
Join date : 2010-05-19
Location : U12/18B

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Mon May 24, 2010 1:00 pm

Hello Admin... bole cadangkan tak kat developer suh buat Gazebo di setiap penghujung jalan lorong umah yg seperti yg ada kat 18A dan 18E. senag sikit nak bersantai ngan family diluar rumah.
Back to top Go down
View user profile
jasmin



Posts : 78
Join date : 2010-05-19
Location : Jasmin 2

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Mon May 24, 2010 1:14 pm

Sambil tu usha2 jugale nak buat surau sementera. Nak tunggu masjid tak bila. Ramadhan nak dekat dah ni.
Back to top Go down
View user profile
papagendut08



Posts : 1
Join date : 2010-05-31

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Mon May 31, 2010 3:41 pm

jasmin wrote:
Sambil tu usha2 jugale nak buat surau sementera. Nak tunggu masjid tak bila. Ramadhan nak dekat dah ni.

Kalau nak buat ibadat ni tak perlulah nak tunggu surau sementara atau masjid. Masjid kat Seksyen 7 tu pun tak penuh masa bulan Ramadhan.

Surau Al-Amin kat Desa Alam tu pun tak penuh. Sekarang ni surau tu dalam proses pembesaran. So, rajin-rajinlah kita menjenguk kedua-dua tempat ni, yang mana jaraknya tidak la berapa jauh.
Back to top Go down
View user profile
jasmin



Posts : 78
Join date : 2010-05-19
Location : Jasmin 2

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Mon May 31, 2010 4:18 pm

Waalaikum salam.

Jangan salah faham maksud yang tersirat.

Buat ibadah tu mana2 pun boleh. Tak semestinya di surau atau di masjid malahan boleh di tengah padang asalkan tempatnya bersih. Cuma digalakkan berjemaah sementara bagi sesetengah mazhab feqah, wajib bagi seseorang lelaki.

Cuba teliti sirah Rasullullah S.A.W, ke mana sahaja baginda mengembara dan berdakwah, bila tiba waktunya akan diadakan solat berjemaah dan di tempat tersebut seterusnya didirikan masjid terutama semasa perang Badar atau Uhud. Tujuan usul tersebut ialah sebagai satu alternatif tempat untuk kita berjemaah dan berkumpul saling kenal mengenali. Dan adalah wajib sesuatu kawasan atau mukim ini melakukan solat berjemaah. Tempat yang sesuai ialah di masjid atau surau.

Memanglah kat surau Desa Alam dan Masjid Sekyen 7 tu dekat dengan kita, tapi kalau ikut kariah, telah terkeluar dari kariah kita iaitu di taman yang berlainan. Sepatutnya kita berusahalah untuk mendapatkan tempat yang sesuai untuk jemaah setempat untuk berjemaah. Sekurang2nya kita beri peluang kepada jemaah yang uzur dan kesempitan waktu untuk berjemaah tanpa kena pergi jauh dan dapat saling kenal mengenali.

Di zaman Rasullullah S.A.W masjid dan surau berfungsi bukan sahaja sebagai tempat beribadah malahan tempat menimba ilmu, mengatur strategi dan sebagainya. Di sebabkan kawasan kita belum ada balairaya atau dewan, surau atau masjid boleh dijadikan sebagai alternatif.

Itu hanya pandangan dari saya. Sekian Wassalam
Back to top Go down
View user profile
t0k^n@g@



Posts : 84
Join date : 2010-05-17
Location : Cahaya Alam , Jasmin 2

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Thu Jun 03, 2010 12:34 pm

guys, begini ajelah, sementara di kariah kita ni takde, tok rasa kita pergilah mana2 yg terdekat dulu... tak jauh mana pun bebenarnya.... bounce
Back to top Go down
View user profile
T-1000



Posts : 19
Join date : 2010-05-19
Location : U12/18B

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Thu Jun 03, 2010 1:54 pm

salam kepada semua residen Jasmine... pada mereka yg bersiar-siar tak kira lorong mana dimasuki... bertegur sapalah jika ada penghuni dilorong berkenaan tambah tambah yg sedang grouping di depan rumah.. jgn lalu lalang macam nak cari rumah sewa atau SB... dongak kiri kanan dan terus berlalu tanpa salam .. rasenya tak ada sapa yg tak menjawab bila kita memberi salam dan bertanya khabar bukan ape...agar semangat kejiranan berputik... hanya peringatan.....
Back to top Go down
View user profile
jasmin



Posts : 78
Join date : 2010-05-19
Location : Jasmin 2

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Thu Jun 03, 2010 2:11 pm

Betul tu Mr T-1000, beri salam dan jawab salam senang2 aje dapat pahala. Apatah lagi kalau berjabat tangan dengan yang mahram. Disamping mengeratkan silaturrahim
Back to top Go down
View user profile
Sham_11



Posts : 21
Join date : 2010-04-26

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Thu Jun 03, 2010 3:20 pm

T-1000 wrote:
salam kepada semua residen Jasmine... pada mereka yg bersiar-siar tak kira lorong mana dimasuki... bertegur sapalah jika ada penghuni dilorong berkenaan tambah tambah yg sedang grouping di depan rumah.. jgn lalu lalang macam nak cari rumah sewa atau SB... dongak kiri kanan dan terus berlalu tanpa salam .. rasenya tak ada sapa yg tak menjawab bila kita memberi salam dan bertanya khabar bukan ape...agar semangat kejiranan berputik... hanya peringatan.....

...tak apa, kita anggapla bagi salam dalam hati...dan kita pun jawab dalam hati... Basketball
Back to top Go down
View user profile
t0k^n@g@



Posts : 84
Join date : 2010-05-17
Location : Cahaya Alam , Jasmin 2

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Thu Jun 03, 2010 3:23 pm

tok pun agree What a Face

masa tok tinggal kat rumah flat sekysen 7 tu, tok cuma kenal dalam 2 rumah kiri dan kanan je..

tapi depan rumah tok, ramai pelajar perempuan student uitm .. setiap tahun bertukar wajah je..
Back to top Go down
View user profile
Sham_11



Posts : 21
Join date : 2010-04-26

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Thu Jun 03, 2010 3:29 pm

t0k^n@g@ wrote:
tok pun agree What a Face

masa tok tinggal kat rumah flat sekysen 7 tu, tok cuma kenal dalam 2 rumah kiri dan kanan je..

tapi depan rumah tok, ramai pelajar perempuan student uitm .. setiap tahun bertukar wajah je..

...weyy..tukar wajah??...ihikk ngeri beb...ke orang bertukar...
Back to top Go down
View user profile
t0k^n@g@



Posts : 84
Join date : 2010-05-17
Location : Cahaya Alam , Jasmin 2

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Thu Jun 03, 2010 3:33 pm

Sham_11 wrote:
t0k^n@g@ wrote:
tok pun agree What a Face

masa tok tinggal kat rumah flat sekysen 7 tu, tok cuma kenal dalam 2 rumah kiri dan kanan je..

tapi depan rumah tok, ramai pelajar perempuan student uitm .. setiap tahun bertukar wajah je..

...weyy..tukar wajah??...ihikk ngeri beb...ke orang bertukar...

bertukar orang saban tahun.... tak tahu lah kalau rumah tu yg betul2 nampak org bertukar wajah affraid
Back to top Go down
View user profile
ezuct



Posts : 1
Join date : 2012-08-20

PostSubject: Re: Cahaya Alam   Mon Aug 20, 2012 8:39 am

Admin wrote:
Cahaya Alam provides the 1st Linear Park in Shah Alam with the concept of preserving landscapes for the houseowners' pleasure.

The Linear Park comes with a children’s playground, and now parents can watch over their children in the comfort of their home.

Above and beyond, residents can also enjoy the pleasure of picnics and outdoor activities within close proximity to their homes. Besides outdoor activities, those looking for serenity may choose to go to the park to enjoy the lush green landscaped sceneries and nature, finding peace in nature or even a stroll in the park.

Dah complete ke linear park tu? and is worth it? Saya baru letak deposit on frangipani phase 3..unit yg bersebelahan park dekat dgn futute football field
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Cahaya Alam   Today at 4:33 pm

Back to top Go down
 
Cahaya Alam
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Let Me Be Your Angel Of Music

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
Cahaya Alam Community Forum :: Cahaya Alam Community Forum :: Cahaya Alam Community Forum-
Jump to: